PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH, PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH, PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG oraz SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I ZDROWOTNE – projektowane zmiany od 1 stycznia 2025 r. oraz bieżące problemy i zagadnienia.
12 lutego 2025 roku - godz. 09:30-15:30
( 7 godzin lekcyjnych)
Szkolenie prowadzone będzie w formie online
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Adresaci szkolenia
Szkolenie adresowane do właścicieli firm, głównych księgowych, pracowników działów księgowych firm, pracowników biur rachunkowych oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką.
Wykładowca:
Prowadzący – Pan Tomasz Wojewoda - doradca podatkowy, wysokiej klasy ekspert z zakresu prawa podatkowego, wykładowca oraz autor publikacji.
Odpłatność:
370 zł. - od osoby
350 zł. - członkowie O/O w Kielcach będący płatnikiem za szkolenie
Warunkiem korzystania ze zniżek w opłacie za kurs jest co najmniej roczne członkostwo w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce i terminowe opłacanie składek.
Program szkolenia:
I. Zmiany, od 1 stycznia 2025 r., w zakresie składki zdrowotnej: obniżenie minimalnej podstawy wymiaru składki zdrowotnej, wyłączenie z podstawy wymiaru sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych itp.
II. Zmiany od 1 stycznia 2025 r. w zakresie PIT i CIT
1. „Kasowy PIT” wprowadzenie możliwości wyboru przez przedsiębiorców kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów, warunki stosowania, zasady rozliczeń.
2. Zmiany w rozporządzeniu MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
3. Nowa ulga z tytułu zatrudnienia żołnierzy Obrony Terytorialnej lub Aktywnej Rezerwy – limity odliczeń, zasady korzystania z ulgi itp.
4. Podwyższenie limitu przychodów obligującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne i spółki osobowe.
5. Podwyższenie limitów kwotowych warunkujących konieczność objęcia rocznego sprawozdania finansowego badaniem przez firmę audytorską.
6. Wprowadzenie, od 1 stycznia 2025 r., obowiązku składania JPK_CIT (JPK_KR_PD) po zakończeniu roku podatkowego (obrotowego) bez wezwania ze strony urzędu skarbowego, dla wybranych kategorii największych podatników podatku dochodowego od osób prawny.
III. Wygaśnięcie, od 1 stycznia 2024 r., czasowego zwolnienia z obowiązku rozliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym poniosły stratę albo osiągnęły udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%. Zasady obliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego za 2024 r.
IV. Zmiany od 1 stycznia 2025 r. w zakresie VAT
1. Nowe rozporządzenie MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
2. Wprowadzenie możliwości korzystania przez polskich podatników ze zwolnienia podmiotowego, dla tzw. drobnych przedsiębiorców, w innych krajach UE (procedura SME) – warunki stosowania zwolnienia, obowiązki sprawozdawcze, zasady rozliczeń.
3. Wprowadzenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w Polsce przez podatników z innych państw Unii Europejskiej - warunki stosowania zwolnienia, obowiązki sprawozdawcze, przepisy przejściowe.
4. Zmiany w zakresie wliczania wartości WDT do limitu zwolnienia podmiotowego w Polsce (200.000 zł rocznie).
5. Zmiany w zakresie ustalania, w obrocie międzynarodowym, miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe itp. w przypadku gdy obecność na nich jest wirtualna – zasady rozliczania eksportu i importu usług.
6. Odroczenie obowiązku zapewnienia współpracy kasy rejestrującej on line z terminalem płatniczym.
7. Nowe zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
V. Bieżące problemy i zagadnienia.
1. Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatków do kup, koszty bezpośrednie i pośrednie, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, ubezpieczenia, licencje, certyfikaty, atesty, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
2. Zasady dokumentowania kosztów uzyskania przychodów.
3. Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych oraz sprzedaż premiową. Obowiązek składania PIT – 11 w przypadku nieodpłatnych świadczeń dla kontrahentów oraz sytuacje, w których firmy nie muszą składać tych informacji.
4. Wydatki na nabycie programów komputerowych – zasady zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych, przypadki gdy nie powstaje obowiązek poboru podatku u źródła.
5. Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
6. Świadczenia na rzecz pracowników – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych, zasady opodatkowania przychodów u pracowników, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
7. Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej oraz z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
8. Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
9. Rozliczanie zaliczek w obrocie krajowym i międzynarodowym, moment powstania obowiązku podatkowego, zaliczki nie podlegające opodatkowaniu VAT – em, nadpłaty, obligatoryjne elementy faktury zaliczkowej oraz przypadki kiedy podatnik nie musi wystawiać takich faktur.
10. Zasady rozliczania przez sprzedawcę i nabywcę faktur korygujących - dokumentowanie, terminy i warunki dokonania korekty itp.
11. Czynności nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki, świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS, świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny, świadczenie usług bez pobrania należności – zasady rozliczania na gruncie VAT.
12. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu online:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),Informacje dodatkowe
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia poprzez formularz online na stronie internetowej oraz dokonanie wpłaty na nasze konto ING Bank Śląski 09 1050 1416 1000 0090 3040 1757 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) zgodnie z ogólnymi warunkami świadczenia usług szkoleniowych Oddziału Okręgowego w Kielcach (kliknij tutaj). Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone jest imiennym zaświadczeniem.
Realizacja kursu uzależniona jest od ilości osób zainteresowanych powyższą tematyką.